hotelvak.be
nl
Platform over hotelmanagement, inrichting en design in Vlaanderen
Slimme raamdecoratie als sfeermaker en ruimteverdeler
Kaat Bekaert (R) en Lieselotte Hellyn (L) van Arido: “We brachten niet enkel een functionele oplossing, maar vernieuwden de zaak.

Slimme raamdecoratie als sfeermaker en ruimteverdeler

Maatwerk in raamdecoratie tilt restaurantinterieur naar hoger niveau

Een stijlvolle renovatie hoeft geen ingrijpende verbouwing te zijn. Dat bewijst confectiespecialist Arido. Door slim gebruik te maken van nieuwe kleuren, gordijnen en kussens, krijgt het interieur van restaurant Marhaba een complete make-over. Zonder dat de vloer of het vaste meubilair vervangen moest worden.

Toen restaurant Marhaba in Dadizele plannen maakte voor een renovatie, wilden ze vooral één ding: het restaurant een nieuwe vibe geven en tegelijk een warme, gezellige plek creëren die flexibel inzetbaar bleef. Met een jarenlange ervaring in maatwerk raamdecoratie en interieurtextiel was Arido de geknipte partner om die wens te vertalen naar de praktijk.

De grootste uitdaging? De open ruimte, waar tot zeventig gasten kunnen zitten, had geen mogelijkheid om kleine groepen af te zonderen. “Daar hebben we een oplossing voor bedacht met semitransparante gordijnen”, vertelt Kaat Bekaert, co-director bij Arido. “Die creëren subtiele afscheidingen zonder de openheid van het restaurant te verliezen.” De gordijnen volgen speels de niveauverschillen in de ruimte, inclusief een verhoog. Door met bochten te werken in de rails, sluit de indeling perfect aan bij de architectuur en krijgt het geheel meer dynamiek.

Door slim gebruik te maken van nieuwe kleuren, gordijnen en kussens, krijgt het interieur een complete make-over.

Een nieuw kleurenpalet

Marhaba’s bestaande interieur ademde vooral beige en bruin. Om zonder ingrijpende werken toch een frisse, eigentijdse look te verkrijgen, zat Arido samen met de interieurarchitecte Celine Grymonprez en kwamen ze tot een warm roestkleurig palet – de trendkleur van het moment. De banketten bleven behouden, maar de nieuwe muurverf, gordijnen en op maat gemaakte kussens scheppen een totaal andere sfeer.

“We combineerden twee types stoffen voor de kussens”, legt accountmanager Lieselotte Hellyn uit. “Een zachte veloursstof in twee tinten voor extra luxe, en een stevige stof met meer structuur en een uitgesproken roestkleur om pit te geven.”

Maatwerk tot in de kleinste details

Ook technisch dacht Arido volop mee. “Omdat de gordijnen in het midden van de zaak hangen, moesten ze langs beide zijden perfect afgewerkt zijn”, zegt Kaat. “We konden niet zomaar een standaard wave-afwerking gebruiken, want dan zou het witte lint zichtbaar zijn.”

Door de gespecialiseerde knowhow uit hun eigen confectieatelier vond Arido een elegante oplossing: een speciale stiktechniek die tegelijk de nodige stevigheid biedt en het wave-effect behoudt, zonder storende afwerkingen. “Dat is typisch voor onze aanpak: maatwerk dat esthetiek en functionaliteit verenigt”, aldus Lieselotte.

Voor een horecazaak zijn niet alleen looks belangrijk. Alle stoffen die Arido leverde, zijn brandveilig gecertificeerd en wasbaar. “Dat is essentieel in restaurants, waar stoffen regelmatig gereinigd moeten worden”, legt Lieselotte uit. “Onze materialen zijn kreukvrij en makkelijk in onderhoud, zodat alles snel weer in topvorm is na een wasbeurt.”

Snel schakelen, naadloze uitvoering

De renovatie moest in een razendsnel tempo van twee weken gebeuren. Doordat Arido een eigen plaatsingsdienst en atelier heeft, konden de gordijnen en kussens op korte termijn geproduceerd en gemonteerd worden. “We zijn zelfs in het weekend de gebogen rails gaan plaatsen om de deadline te halen”, zegt Kaat. “Op maandag werden de gordijnen afgewerkt en tegen woensdag kon het restaurant alweer open.”

Naast het maatwerk en de plaatsing speelde Arido ook een adviserende rol in het hele renovatieproces. Zo stelden ze voor om een interieurarchitect te betrekken, om zeker te zijn dat kleuren, vormen en materialen perfect op elkaar afgestemd waren. “Wij denken altijd verder dan enkel de raamdecoratie”, besluit Kaat. “Bij Marhaba ontwikkelden we niet alleen een functionele oplossing, maar vernieuwden we ook het karakter van de zaak. Dat is waar wij als Arido het verschil maken.” 

Heeft u vragen over dit artikel, project of product?

Neem dan rechtstreeks contact op met ARIDO.

Contact opnemen

Stel je vraag over dit artikel, project of product?

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Telefoonnummer +32 (0)51 30 00 14 E-mailadres sales@arido.be Website www.arido.be

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details

Kunnen we je helpen met zoeken?

Bekijk alle resultaten