InterContinental Hotels Group PLC (IHG) heeft van Ruby SARL het merk Ruby™ en het bijbehorende intellectuele eigendom overgenomen voor een initiële aankoopprijs van €110,5m (~$116m). Ruby is een premium urban lifestyle-merk voor moderne reizigers in populaire stedelijke bestemmingen en biedt hoteleigenaren efficiënt design en een aantrekkelijk, flexibel concept waarvan IHG verwacht dat het snel wereldwijd zal uitbreiden.
Het merk Ruby werd opgericht in 2013 en heeft momenteel 20 hotels (3.483 kamers) in grote steden in Europa en nog eens 10 hotels (2.235 kamers) in ontwikkeling. Er zijn negen hotels in Duitsland (Keulen, Düsseldorf, Frankfurt, Hamburg, München en Stuttgart), drie in het Verenigd Koninkrijk in Londen, drie in Oostenrijk (Wenen), twee in Zwitserland (Genève en Zürich) en één in Italië, Ierland en Nederland (Ruby Emma in Amsterdam). De hotels in ontwikkeling zullen in de komende drie jaar worden geopend in meer Europese steden, waaronder Edinburgh, Marseille, Rome en Stockholm.
Ruby hotels bieden een stijlvolle maar ontspannen charme, met een combinatie van soulvol design en authentieke verhalen die geworteld zijn in de steden waar ze zich bevinden. De ‘Lean Luxury’-aanpak van het merk omvat kenmerkende accenten, variërend van een geweldig bed en douche in de kamers die zijn gecreëerd met herstel en ontspanning in het achterhoofd, tot unieke cocktails in 24/7 bars, die allemaal samenkomen om gasten voor de juiste prijs te verbinden met populaire steden.
Als ons 20e merk zal Ruby IHG’s aantrekkingskracht op moderne, lifestyle-georiënteerde reizigers vergroten en hoteleigenaren een kostenefficiënt en zeer flexibel premium hotelconcept bieden in een segment dat wordt gekenmerkt door hoge toetredingsdrempels en ruimtebeperkingen, in de sector vaak aangeduid als ‘urban micro’. Eigenaren kunnen profiteren van efficiëntie ruimtebesparende ontwerpen en een hoge mate van operationele standaardisatie en automatisering, waaronder zelfbedieningskiosken voor snel inchecken.
Ruby is al een gevestigde naam in Europa en heeft bewezen succesvol te zijn voor nieuwbouwlocaties. Het is ook zeer conversievriendelijk, inclusief adaptief hergebruik in een scala aan commerciële vastgoedtypes, met verschillende geslaagde kantoorconversies. Het merk Ruby heeft in de afgelopen vijf jaar een jaarlijkse groei (CAGR) van 26% gerealiseerd. De verkoper van het merk verwacht zijn portefeuille van Ruby hotels aanzienlijk verder te laten groeien en IHG verwacht het merk samen met andere hoteleigenaren in Europa en wereldwijd te laten groeien. Dit bouwt voort op IHG’s bewezen staat van dienst in het succesvol internationaliseren van merken die het zelf heeft ontwikkeld en verworven. IHG verwacht het merk tegen het einde van het jaar klaar te hebben voor ontwikkeling in de Verenigde Staten.
Door de krachten te bundelen met IHG kan Ruby hotels gebruik maken van een krachtig bedrijfsplatform van distributie- en technologiesystemen, evenals van een van ’s werelds grootste en krachtigste loyaliteitsprogramma’s voor hotel: IHG One Rewards. IHG verwacht dat het stedelijke microsegment een sterke vraag zal blijven ondervinden van reizigers van over de hele wereld en dat dit op zijn beurt het aanbod van kamers in een hoger tempo zal laten groeien dan de wereldwijde hotelindustrie. IHG streeft naar een groei van het merk Ruby naar meer dan 120 hotels in de komende 10 jaar en een versnelling naar meer dan 250 over 20 jaar bij eigenaren wereldwijd.
Elie Maalouf, Chief Executive Officer, IHG Hotels & Resorts:
“We zijn erg blij met de overname van Ruby, dat ons portfolio verder verrijkt met een opwindend, onderscheidend en kwalitatief hoogwaardig aanbod voor zowel gasten als eigenaren in populaire stedelijke bestemmingen. Deze overname toont onze focus op het opbouwen van onze aanwezigheid in grote, aantrekkelijke marktsegmenten en het gebruik van onze ervaring met het integreren en laten groeien van merken en hotelportefeuilles. Het ”urban-micro” segment is franchise-vriendelijk met aantrekkelijke voordelen voor eigenaren en we zien uitstekende mogelijkheden om niet alleen Ruby’s sterke Europese basis uit te breiden, maar ook om dit merk snel naar Noord- en Zuid-Amerika en Azië te brengen, zoals we dat ook met succes hebben gedaan met eerdere merkovernames.”
Michael Struck, Oprichter en CEO van The Ruby Group, voegt toe:
“We hebben IHG zorgvuldig geselecteerd als de juiste partner om het merk Ruby en onze internationale expansie naar het volgende niveau te brengen. IHG’s distributiekracht, het feit dat Ruby een perfecte aanvulling is op IHG’s portfolio en haar bewezen staat van dienst in het succesvol behouden van identiteit en cultuur bij het integreren van merken geeft ons veel vertrouwen als we samen aan dit volgende hoofdstuk beginnen. De combinatie van het wereldwijde bereik en de middelen van IHG met de efficiencyvoordelen van ons operationele en bouwmodel zal superieure rendementen opleveren voor zowel onze investeerders als onze vastgoedpartners. Bovendien kon de timing niet beter. Er is veel vraag naar onze unieke oplossingen voor efficiënt hergebruik van kantoorruimte, wat ons positioneert voor sterke groei.”