hotelvak.be
nl
Platform over hotelmanagement, inrichting en design in Vlaanderen
‘Overkapt buitenterras werkt omzetverhogend’
Een elegant lamellendak is een ideale allweathervoorziening.

‘Overkapt buitenterras werkt omzetverhogend’

Buitenzonwering kan seizoen hotels verlengen

Als hotelexploitant ben je altijd op zoek naar manieren om je omzet te vergroten. Om minder afhankelijk te zijn van goed weer op het buitenterras is een elegant lamellendak, een grote horecaparasol of tentzeil een ideale oplossing. Zonweringfabrikant Warema biedt tal van mogelijkheden voor de overkapping van buitenruimten. “Daardoor hoef je gasten nooit meer ‘nee’ te verkopen omdat het regent”, zegt Roelof Rozema, algemeen directeur van Warema Benelux BV.

Een horecaparasol van het topmerk Caravita, type Big Ben.

Opgericht in 1955 als klein familiebedrijf, groeide het Duitse Warema daarna uit tot de gerenommeerde zonweringfabrikant van vandaag, met een wereldwijde omzet van 750 miljoen euro en 5.500 medewerkers in vestigingen in de Benelux, Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk, Frankrijk en Italië. “Op het gebied van zonwering biedt geen enkel ander bedrijf zo’n compleet pakket als wij”, weet Roelof Rozema. “Onze belangrijkste pijlers zijn kwaliteit, service en betrouwbaarheid. Daarbij hoort nadrukkelijk ook het nakomen van afspraken. Dat laatste klinkt misschien als een open deur, maar is tegenwoordig wel degelijk een meerwaarde.” 

Een cassettescherm op een buitenterras is een echte eyecatcher.

BEN-eisen

Rozema legt uit dat het bedrijf met zijn ongekend omvangrijk productengamma wezenlijk bijdraagt aan de energie-efficiëntie van gebouwen. “Zo zijn wij met het oog op de BEN-eisen – voor bijna-energieneutraal bouwen – heel erg bezig met CO2-reductie. Daarbij kan zonwering een cruciale rol spelen. Zo kunnen op hete zomerdagen buitenjaloezieën een groot deel van de zonnewarmte buiten houden, waardoor de koellast van een gebouw aanzienlijk afneemt.”

Een terrasoverkapping kan het buitenseizoen aanzienlijk verlengen.

Lamellendak

Binnen de hospitalitybranche heeft Warema met zijn business unit Outdoor Living veel ervaring met het overkappen van buitenterrassen. “Met name in Duitsland, het thuisland van Warema, voorzagen wij het terras van menig groot hotel al van een hoogwaardig lamellendak en grote horecaparasols. Ook onze pergola zonneschermen, knikarm- en cassetteschermen en zonnezeilen – die we in elke gewenste vorm kunnen maken – zijn echte blikvangers op het buitenterras die het seizoen verlengen. Daardoor zit ook bij slecht weer het terras altijd vol en hoef je je gasten nooit meer ‘nee’ te verkopen. Daar komt bij dat deze hoogwaardige zonweringproducten steeds vaker worden gebruikt om gasten een betere ambiance te bieden. Al met al werkt dit sterk omzetverhogend, waardoor een investering in terrasoverkappingen zich snel terugverdient.” 

Op het gebied van zonwering valt volgens Rozema voor hotels overigens nog veel winst te behalen: “De meeste hotels werken nog niet met zonwering, maar met gewone gordijnen op de hotelkamers. Het eerste dat ik altijd doe als ik op een hotelkamer kom, is kijken of de airco aanstaat. Wanneer zonwering wordt toegepast, vermindert dit de behoefte aan airconditioning aanzienlijk, vooral op warme dagen. Bedenk eens hoeveel energie je daarmee  kan besparen, zeker in een groot hotel met honderden kamers. Hotelmanagers zouden zich daarvan meer bewust moeten zijn.”

Een overdekt buitenterras biedt net dat beetje extra ambiance en omzet.

Buitenjaloezieën

In Duitsland is Warema al jarenlang marktleider. Op de Nederlandse zonweringmarkt wil het bedrijf zich versterkt focussen op buitenjaloezieën. “Eigenlijk is Nederland meer een land van screens, maar als je het hebt over energiebesparing en CO2-reductie zijn buitenjaloezieën veel effectiever. Bovendien is het een esthetisch heel fraai product”, vertelt Rozema. 

Daarbij onderscheidt Warema zich met name met schuine buitenjaloezieën, hetgeen bijvoorbeeld een ideale oplossing is bij een schuin raam onder een dak. Een bijkomend voordeel van een buitenjaloezie is dat er altijd nog wat lichtinval en zicht naar buiten is, wat bijvoorbeeld in kantooromgevingen een prettig werkklimaat biedt. Rozema: “Bij een gesloten screen of rolluik daarentegen is er helemaal geen lichtinval van buiten, waardoor je vaak genoodzaakt bent binnen het licht aan te doen, wat uiteraard weinig energiezuinig is.” 

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details

Kunnen we je helpen met zoeken?

Bekijk alle resultaten