Rust, richting en identiteit in één helder gebaar
Van de eerste stap in de lobby tot de blik op de kamerdeur: in een hotel draait alles om beleving. Zeno Signmakers uit Wilrijk weet hoe krachtig signalisatie daarin kan zijn. Onder leiding van zaakvoerder Carlo Stalpaert creëert het bedrijf oplossingen die niet alleen functioneel zijn, maar ook sfeer ademen en de identiteit van het hotel versterken.
“Signalisatie is meer dan bewegwijzering”, zegt Carlo Stalpaert. “Het is een essentieel onderdeel van de gastbeleving. Onze taak is om rust, duidelijkheid en esthetiek te combineren. Dat begint bij het begrijpen van het verhaal dat een hotel wil vertellen.”
Zeno Signmakers vertrekt altijd vanuit maatwerk. Geen prefabbordjes of standaardpictogrammen, maar ontwerpen die zich voegen naar architectuur, doelgroep en merkidentiteit. “We luisteren, analyseren en vertalen die input naar visuele taal. Daarbij letten we op een consistente lijn van de gevel tot aan de kleinste kameraanduiding.”
Die aanpak vraagt niet alleen creativiteit, maar ook durf. “We zijn geen jaknikkers”, klinkt het. “Als we merken dat iets overbodig is, of afbreuk doet aan de ervaring die een klant wil neerzetten, dan zeggen we dat ook. Altijd met respect, maar wel eerlijk.”
Steeds vaker schuift Zeno Signmakers ook mee aan tafel tijdens het interieurontwerp. “We merken dat interieurarchitecten nood hebben aan een partner die niet alleen borden ophangt, maar meedenkt over integratie. Onze signalisatie verdwijnt niet in het decor, ze versterkt het.”
Daarnaast biedt het ambitieuze bedrijf ook oplossingen voor zogenaamde ‘zachte renovaties’. Door gebruik te maken van folies voor liften, muren en deuren, kan een hotel zich visueel vernieuwen zonder breekwerken of sluiting van kamers. “Het hotel blijft operationeel, de look krijgt een update.”
Signalisatie stopt niet aan de voordeur. Ook de buitenomgeving – denk aan parking, laadpunten, fietsenstalling of terrasindeling – verdient duidelijke en uitnodigende communicatie. Zeno Signmakers neemt die zones mee in hun totaalvisie op oriëntatie en beleving. “De overgang tussen buiten en binnen moet naadloos zijn. Niets zo storend als een mooie lobby en verwarrende buitenborden.”
Die totaalaanpak beperkt zich trouwens niet tot het ontwerp. Ook op vlak van uitvoering kiest Zeno voor kwaliteit met (indien mogelijk) oog voor mens en milieu: gerecycleerde materialen, energiezuinige technieken en oplossingen die jarenlang meegaan. En altijd in dialoog met architecten, hotelmanagers, interieurontwerpers of techniekers. “We houden van korte lijnen en eerlijke afspraken. Die houding wordt gewaardeerd, merken we.”
Duidelijkheid begint bij ontwerp. Visuele hiërarchie – wat springt in het oog, wat mag subtieler – is essentieel voor vlotte navigatie. Dat gaat van typografie en kleurcontrasten tot de plaatsing op ooghoogte of in de looprichting. “Een goed ontwerp leidt de bezoeker als vanzelf. Zonder ruis, zonder keuzestress. En altijd afgestemd op de context.”
Zeno Signmakers bewijst dat goede signalisatie veel meer is dan functioneel bordwerk. Door ontwerp, materiaalkeuze en samenwerking strategisch te koppelen aan de hotelbeleving, biedt het bedrijf rust, herkenning en stijl. Zo wordt signage een krachtige ambassadeur voor gastvrijheid.