Op 12 en 13 maart vindt de Independent Hotel Show Amsterdam plaats. Het is een boetiekbeurs voor decision makers van onafhankelijke hotels en luxehotels die op zoek zijn naar de laatste trends en innovaties in hun vakgebied. Dit jaar is gekozen voor het thema Dreamland. We vragen Tess Suters, de eventmanager van de Independent Hotel Show Amsterdam, wat we kunnen verwachten van dit evenement.
De Independent Hotel Show wordt sinds 2012 in London georganiseerd en is uitgegroeid tot het internationale zakelijke platform voor onafhankelijke hoteliers. Naast London wordt het evenement inmiddels voor de vierde keer georganiseerd in Amsterdam en vindt het ook plaats in Miami en München. “In deze onrustige tijden willen mensen ontsnappen naar een droomwereld”, vertelt Tess Suters van de Independent Hotel Show Amsterdam. “Dat wordt het komende jaar een belangrijke trend binnen de hotellerie. De hotelgast van nu wil verrast worden met creativiteit, luxe en kwaliteit. Dat geldt natuurlijk ook voor de bezoekers van ons evenement. Zij willen geïnspireerd worden en hoe kan dat beter dan in Dreamland? Daarom kozen we voor dit magische thema. Het is ook nog eens erg actueel. We leven in een wereld waarin werkelijkheid en fantasie steeds meer in elkaar overlopen, onder meer door artificiële intelligentie (AI). Dit leidt tot nieuwe mogelijkheden. Het onderwerp AI komt ook zeker aan bod in ons uitgebreide lezingenprogramma. Veel hoteliers realiseren zich door alle media-aandacht voor het onderwerp dat ze er iets mee moeten doen, maar waar ze precies moeten beginnen is de vraag. We laten zien dat je kosten kan besparen door AI in te zetten.”
Het thema Dreamland komt ook terug in het design van de beurs, dat wordt onder handen genomen door onder meer designstudio The Fresh Perspective. Tess Suters: “We willen dat mensen even uit hun dagelijkse realiteit stappen en hebben deze ontwerpers gevraagd om een wereld te creëren die tussen droom en werkelijkheid zweeft. Dat geldt ook voor de Social Business Space, de ontmoetingsplek op de beurs. Deze wordt vormgegeven door House of Soko, die een minimalistische, warme en serene plek creëert met luxe en het gevoel van zen voor de geest. Dat onderscheidt ons event van veel andere beurzen. Er is veel meer aandacht voor vormgeving. Topdesigners laten de trends van dit moment zien door belangrijke plekken te ontwerpen. Hierdoor voelen bezoekers zich thuis en blijven ze langer.”
Tijdens de Independent Hotel Show kunnen de bezoekers kennismaken met meer dan 200 geselecteerde leveranciers en schijnen experts hun licht op belangrijke onderwerpen die spelen binnen de hotelbranche. Denk aan branding, personeelsmanagement, technologie, duurzaam ondernemen en foodtrends. “Dit zijn onderwerpen die naar voren zijn gekomen uit de vele gesprekken met hoteliers”, vertelt Tess Suters. “We hebben verschillende experts op het podium staan die korte, krachtige presentaties geven, boordevol handvaten waar je als hotelier echt iets aan hebt. Daarnaast vertellen verschillende trendwatchers over wat er komende jaren gaat gebeuren op het gebied van food, gastgedrag, interieur en technologie. Maar het is geen eenrichtingsverkeer. Er is ook veel ruimte en gelegenheid voor hoteliers om elkaar te ontmoeten en kennis uit te wisselen, bijvoorbeeld bij een lekker glas wijn.”
Voor de tweede keer worden de Independent Hotel Show Awards uitgereikt. “In London doen we dit al jaren en in Amsterdam werd dit afgelopen editie ook erg goed ontvangen”, zegt Tess nog. “Op deze manier zetten we de onafhankelijke hotels en hoteliers even in de spotlight.” Vorig jaar sleepte Botanic Sanctuary de prijs in de wacht voor Independent Hotel of the Year en ontving Eric Toren van het Amsterdamse luxehotel TwentySeven de prijs voor Independent Hotelier.
Tijdens het twee dagen durende seminarprogramma komen tal van interessante en relevante onderwerpen aan bod. Hier is een kleine greep uit het programma. Vanaf nu is het mogelijk om een plaats te reserveren voor de workshops en talks.
• Top tien tips voor succesvol revenuemanagement
• Hoe overleef je als hotel in een concurrentiemarkt?
• Een performance-update van STR
• Hoe kunnen hotels hun ESG Performance verbeteren?
• Hoe creëer je een onvergetelijke guest experience?
Neem dan rechtstreeks contact op met Independent Hotel Show Amsterdam.