hotelvak.be
nl
Platform over hotelmanagement, inrichting en design in Vlaanderen
Group-f zet zich in voor duurzame toekomst
“Duurzaamheid is een proces, geen einddoel”, aldus Stefanie Van Steenlandt, Quality & Education Manager bij Group-f.

Group-f zet zich in voor duurzame toekomst

Duurzaamheid is al lang geen trend meer, maar een noodzaak. Zeker in de hotelsector, waar beleving en kwaliteit centraal staan, wordt duurzaamheid steeds vaker een doorslaggevende factor bij de keuze van een schoonmaakpartner. Group-f, marktleider in hotelschoonmaak, begrijpt dit als geen ander. Naast een onberispelijke service zet het bedrijf volop in op ecologische en maatschappelijke verantwoordelijkheid. “Duurzaamheid is een traject, geen eindbestemming. Stap voor stap maken we impact”, vertelt Stefanie Van Steenlandt van Group-f.

Wie kiest voor Group-f, kiest voor kwaliteit, flexibiliteit en een dienstverlening op maat. Als specialist in hotelschoonmaak weet Group-f precies wat een hotel nodig heeft: een vlekkeloze service, vriendelijke en goed opgeleide medewerkers en een team dat 7/7 klaarstaat. “Wij nemen de zorgen van hoteluitbaters uit handen, zodat zij zich volledig kunnen focussen op de ultieme beleving voor hun gasten”, vertelt Stefanie Van Steenlandt, Quality & Education Manager bij Group-f.

Naast standaard hotelschoonmaak biedt Group-f een uitgebreid pakket aanvullende diensten aan, zoals tapijtreiniging, ramenwassen, geurbeleving en zelfs gastenwas. “Elk hotel is anders en verdient een aanpak op maat”, legt Van Steenlandt uit. Ook de Hospitality Academy van Group-f is een grote troef. Hier krijgen de schoonmaakmedewerkers een grondige opleiding voordat ze naar hun vaste werkplek gaan. Zo leren ze niet alleen efficiënt werken, maar ook met kennis van zaken inspelen op de specifieke schoonmaaknoden van hotels en hun gasten.

Duurzaamheid: meer dan een modewoord

Duurzaamheid is al jaren een speerpunt binnen Group-f. Het bedrijf neemt tal van initiatieven om zijn ecologische voetafdruk te verkleinen. “We maken bewuste keuzes op het vlak van producten, materialen en werkmethodieken”, zegt Van Steenlandt. “Zo gebruiken we voornamelijk schoonmaakmiddelen met een ecolabel en cradle-to-cradle producten. Dat vraagt een goede basisopleiding, omdat deze producten minder agressief zijn in vergelijking met traditionele schoonmaakmiddelen. Daarom investeren we zo sterk in opleiding, zodat onze medewerkers hetzelfde resultaat behalen met milieuvriendelijke producten.”

Ook de schoonmaaktrolleys van Group-f zijn volledig gerecycleerd. “We gebruiken honderd procent gerecycleerde werkkarren van Greenspeed”, vertelt Van Steenlandt. “Daarnaast hebben we sinds kort een nieuwe leverancier voor werkkleding, die oude, versleten kledingstukken volledig recycleert. Aangezien we zo’n 2.500 medewerkers van kleding voorzien, is dat een enorme ecologische winst.”

De schoonmaakmedewerkers van Group-f gebruiken voornamelijk schoonmaakmiddelen met een ecolabel en cradle-to-cradle producten.

CO2-reductie en EcoVadis-certificering

Naast de bestaande initiatieven zet Group-f nu een grote stap vooruit met een allesomvattend duurzaamheidsproject. Het bedrijf brengt momenteel zijn CO2-uitstoot in kaart en werkt gericht aan reductie. “Onze grootste impact ligt niet bij de klant, maar binnen onze eigen bedrijfsvoering”, legt Van Steenlandt uit. “De transport en mobiliteit van onze medewerkers zijn belangrijke factoren. Daar kunnen we nog veel winst behalen.”

Een belangrijk onderdeel van dit traject is de samenwerking met EcoVadis, een internationaal erkend platform dat bedrijven beoordeelt op duurzaamheid. EcoVadis evalueert prestaties op het vlak van milieu, mensenrechten, ethiek en verantwoord inkopen. “Met deze certificering kunnen we onze vooruitgang meten en onze inspanningen naar een hoger niveau tillen. Op termijn willen we graag een gouden certificaat behalen, maar we beginnen met brons. Stap voor stap boeken we vooruitgang”, aldus Van Steenlandt.

Group-f werkt hiervoor samen met een externe partner. Het traject wordt gefaseerd aangepakt, met als doel om tegen 2025 al aanzienlijke verbeteringen door te voeren. “De toekomst begint nu.”

Duurzaamheid als norm in de hotelsector

Hotels stellen steeds hogere eisen op het vlak van duurzaamheid. Een schoonmaakpartner die milieubewust werkt, is voor veel hotels dan ook een must. “Duurzaamheid is niet langer een extraatje, maar de norm”, zegt Van Steenlandt. “Onze klanten verwachten het, en wij willen die verwachting inlossen en als het kan zelfs overtreffen.”

Met een doordachte visie en concrete acties zet Group-f zich in voor een duurzame toekomst. Van ecologische schoonmaakproducten tot CO2-reductie en circulaire werkkleding: elke stap telt. “Duurzaamheid is een proces, geen einddoel”, besluit Van Steenlandt. “We blijven zoeken naar manieren om onze impact te verkleinen en onze klanten de beste, meest duurzame kwalitatieve schoonmaakservice te bieden.” 

Heeft u vragen over dit artikel, project of product?

Neem dan rechtstreeks contact op met Group-f Cleaning & Hospitality.

Contact opnemen

Stel je vraag over dit artikel, project of product?

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Telefoonnummer +32 0800 96 096 E-mailadres info@group-f.be Website www.group-f.be

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details

Kunnen we je helpen met zoeken?

Bekijk alle resultaten