hotelvak.be
nl
Platform over hotelmanagement, inrichting en design in Vlaanderen
Digitale oplossingen, duurzaamheid en gepersonaliseerde service zijn cruciaal
Rekening houden met persoonlijke voorkeuren wordt zeer gewaardeerd.

Digitale oplossingen, duurzaamheid en gepersonaliseerde service zijn cruciaal

Lightspeed, leverancier van innovatieve technologie in de horeca- en hospitalitysector, vroeg aan duizend consumenten in België naar de factoren die bijdragen aan een positieve gastervaring. Wat blijkt? De moderne hotelgast verwacht meer dan een comfortabel bed, een gastvrije ontvangst en een goede locatie. Digitale oplossingen, duurzaamheid en gepersonaliseerde service zijn tegenwoordig cruciaal in het keuzeproces.

Een warme ontvangst en soepel reserveren

Gastvrijheid staat, niet geheel onverwacht, op nummer één voor hotelbezoekers. Voor 44 procent van de consumenten is een persoonlijke ontvangst belangrijk bij hun hotelkeuze. Ook gemak en efficiëntie bij het reserveren worden gewaardeerd. Ruim een derde (35 procent) hecht waarde aan de gebruiksvriendelijkheid van het boekingsproces op de hotelwebsite, terwijl 28 procent de kwaliteit van de website in het algemeen belangrijk vindt. 

Tijdens het inchecken zoeken gasten eveneens gemak: 16 procent ziet graag opties voor zelf inchecken, zoals apps of incheckkiosken. Dit geeft reizigers de vrijheid om zelfstandig in te checken, wat wachttijden verkort en de algehele efficiëntie verhoogt. 

Gastronomie en duurzaamheid

Een onvergetelijke hotelervaring draait niet alleen om comfort, maar ook om duurzaamheid en lekker eten. De aanwezigheid van een kwaliteitsrestaurant in het hotel is voor 34 procent van de consumenten een belangrijke factor bij hun hotelkeuze. Daarnaast hechten steeds meer consumenten waarde aan het duurzaamheidsbeleid van hotels. Liefst 18 procent vindt het bij hun keuze belangrijk dat het hotel maatregelen neemt om duurzaam te opereren.

In- en uitchekcen met een mobiele app vinden gasten steeds belangrijker.

Tools voor een betere gastbeleving

Eenmaal op hun bestemming willen gasten hun verblijf kunnen beheren zonder onnodige vertragingen. Ruim een kwart (26 procent) van de consumenten wil graag via een mobiele app kunnen in- en uitchecken, hotelservices boeken (zoals spa, roomservice en vergaderruimtes) en met het personeel communiceren. Deze interesse toont de opkomst van de digitale gast, op zoek naar gemak en flexibiliteit. Daarnaast hecht 37 procent waarde aan lokale aanbevelingen van het hotel voor restaurants, attracties en activiteiten.

Maatwerk draagt bij aan een luxeverblijf. Zo vindt 17 procent het belangrijk dat een hotel hun voorkeuren onthoudt, van kamertemperatuur en type kussen tot favoriete minibarproducten. Gepersonaliseerde gastprofielen zorgen ervoor dat gasten zich meteen thuis voelen, zonder steeds hun wensen opnieuw te hoeven aangeven. 

Het implementeren van deze profielen maakt het mogelijk om terugkerende gasten welkom te heten met precies de service die bij hen past, wat leidt tot hogere klanttevredenheid en sterkere merkloyaliteit.

Technologie die de hotelkamer tot leven brengt

Slimme technologie waarmee gasten de verlichting, temperatuur en het entertainmentsysteem kunnen bedienen via voice control of een app is in opkomst. Veertien procent geeft aan dit belangrijk te vinden bij het boeken van een hotel. Ook virtuele conciërges worden gewaardeerd: twaalf procent van de gasten vindt het prettig om tijdens hun verblijf vragen te stellen aan een virtuele assistent die 24 uur op 24 beschikbaar is. 

De toegevoegde waarde van kleine details 

Ondanks technische hoogstandjes en smart systemen, zijn het vaak de kleine details die een verblijf bijzonder maken. Zo’n 15 procent van de consumenten vindt het prettig om boeken te vinden in hun hotelkamer die aansluiten bij hun interesses. Dit gebaar toont niet alleen aandacht voor detail, maar geeft gasten ook het gevoel dat het hotel rekening houdt met hun persoonlijke voorkeuren en interesses.

De moderne hotelgast is, alles bij elkaar genomen, op zoek naar meer dan basiscomfort. Gemak, efficiëntie, duurzaamheid en personalisatie staan centraal. Door in te spelen op deze behoeften en technologie slim te integreren, kunnen hotels een unieke en waardevolle ervaring bieden aan hun gasten. Het creëren van een verblijf dat voelt als een persoonlijke ervaring biedt hotels de mogelijkheid om in het geheugen van hun gasten te blijven hangen en zo langdurige loyaliteit op te bouwen.

Heeft u vragen over dit artikel, project of product?

Neem dan rechtstreeks contact op met Lightspeed Commerce.

Contact opnemen

Stel je vraag over dit artikel, project of product?

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Telefoonnummer +32 (0)9 298 02 73 E-mailadres info.be@lightspeedhq.com Website lightspeedhq.be/

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details

Kunnen we je helpen met zoeken?

Bekijk alle resultaten