hotelvak.be
nl
Platform over hotelmanagement, inrichting en design in Vlaanderen
Kan duurzaam ondernemen de sleutel zijn tot commercieel succes?
Joachim de Looij, CEO The Usual

Kan duurzaam ondernemen de sleutel zijn tot commercieel succes?

Steeds vaker wordt de vraag gesteld: kan je als bedrijf geld verdienen met duurzaamheid? Zeker nu consumenten steeds kritischer worden over duurzaamheidsclaims. De Sustainable Brand Index toont aan dat het vertrouwen van consumenten in de duurzaamheid van bedrijven op een dieptepunt is beland. Consumenten eisen transparantie en bewijs van bedrijven en accepteren geen vage beloftes meer.

Bij The Usual, een nieuw hotelmerk dat duurzaamheid en design combineert, zien we duurzaamheid als een kans, niet als een belemmering. Duurzaamheid en commercie kunnen hand in hand gaan. Dit versterkt onze merkidentiteit en maakt ons aantrekkelijker voor gasten die steeds meer waarde hechten aan concrete duurzame acties.

We geloven in de kracht van authenticiteit. Tony’s Chocolonely, jaar na jaar de koploper van de Sustainable Brand index, is een goed voorbeeld. Hun succes komt voort uit het feit dat duurzaamheid niet als marketingtool wordt gebruikt, maar als een fundamentele bedrijfsstrategie. Ze nemen verantwoordelijkheid voor zowel de ecologische als sociale impact van hun bedrijf, wat hen het vertrouwen van consumenten oplevert.

Bij The Usual hanteren we dezelfde aanpak: duurzaamheid is geen bijzaak, maar de kern van ons bedrijfsmodel. Door te investeren in energie-efficiëntie, samenwerkingen met lokale leveranciers en circulaire producten, besparen we kosten en verbeteren we de ervaring van onze gasten. Voor ons is duurzaam ondernemen geen keuze tussen winst en ethiek. Het is de weg naar toekomst­bestendig succes. In een tijd waarin gasten steeds kritischer worden, is het onze verantwoordelijkheid om transparant en authentiek te zijn in alles wat we doen.

We begrijpen dat veel hoteliers willen verduurzamen, maar het soms lastig vinden om de eerste stap te zetten. Vaak denken bedrijven aan radicale veranderingen, maar wij geloven dat evolutie belangrijker is dan revolutie. Er zijn drie belangrijke inzichten die voor ons aan de basis staan en die ook voor andere ondernemers waardevol kunnen zijn. Begin met een duidelijke visie: maak duurzaamheid een centraal onderdeel van je strategie en werk samen met leveranciers die deze waarden delen. Betrek ook je investeerders vroegtijdig bij de plannen. Ze willen zien dat je een langetermijnvisie hebt die je bedrijf toekomstbestendig maakt. En ten slotte, werk samen met je teams, lokale leveranciers en gasten om impact te maken. Duurzaamheid is altijd een gezamenlijke inspanning.

Duurzaam ondernemen is de weg naar toekomstbestendig succes. Zet die eerste stap, begin lokaal, wees transparant en laat met trots zien dat duurzaamheid goed is voor zowel je bedrijf als voor de planeet. 

Joachim de Looij
CEO The Usual

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details

Kunnen we je helpen met zoeken?

Bekijk alle resultaten