hotelvak.be
nl
Platform over hotelmanagement, inrichting en design in Vlaanderen
RoomRaccoon wordt met overname Lobbi één supertool voor hoteliers

RoomRaccoon wordt met overname Lobbi één supertool voor hoteliers

Een overname met wederzijdse voordelen

’s Werelds beste hotelmanagement systeem maken. Dat is de ambitie van RoomRaccoon, een van oorsprong Nederlands bedrijf opgericht in 2017. Met de strategische overname van het Gentse property management system Lobbi, zetten ze daarmee alvast grote stappen vooruit. “Ons alles-onder-één-dak-systeem zal dankzij bepaalde integraties van Lobbi nog slimmer, beter, gebruiksvriendelijker worden”, vertelt Tymen van Dyl, CEO van RoomRaccoon.

RoomRaccoon is het geesteskind van Nadja en Tymen, en zag het levenslicht in 2017. Zij was hotelier, hij bouwde met zijn technische achtergrond gelijkaardige apps voor hotels. “We merkten op dat kleinschalige hotels best ouderwets gerund worden”, vertelt Tymen. “Veel manueel werk, papierwerk, verschillende tools… Samen kwamen Nadja en ik op het idee een toegankelijk systeem te bouwen voor zelfstandige hotels om hun dagelijkse operaties slimmer te maken én te optimaliseren: RoomRaccoon.” Ondertussen is RoomRaccoon marktleider in Nederland als het op PMS-systemen voor kleinere, zelfstandige hotels aankomt.

Zelfstandige hotels, dat zijn voor RoomRaccoon hotels met 10 tot 100 kamers. “Die worden op een andere manier gerund dan grotere hotels. Grotere ketens hebben technische capaciteit, in-house knowhow, véél grotere budgetten. Zij bouwen hun eigen techstack met een booking funnel, revenue management system en zo verder. Onmogelijk voor kleinere hotels om dat op die manier aan te pakken. Onze filosofie: de kleinere hoteliers dezelfde power en mogelijkheden geven om dezelfde gastbeleving als een groter hotel aan te bieden. Ons alles-in-één-systeem is toegankelijk, óók qua budget.”

1 helpdesk, 1 factuur, 1 tool

Klinkt als een droom voor vele hoteliers, en RoomRaccoon maakt het waar. En waar maakt de tool nog het verschil? “Ons systeem biedt de mogelijkheid tot dynamic pricing. Het is vandaag de dag niet meer dan normaal dat je als hotel je prijzen aanpast op vraag en aanbod. Heel veel industrieën doen dat al jaren, waarvan airlines het bekendste voorbeeld zijn. RoomRaccoon past continu de prijzen aan op basis van de marktdynamiek. Dat gebeurt met een algoritme op basis van regels die de hotelier ook zélf mee bepaalt. We kijken daarbij naar hoeveel kamers er nog beschikbaar zijn, hoeveel tijd je nog hebt om die kamers te verkopen, wat je concurrent doet. Als je concurrent plots fully booked is: dan is dat informatie waarmee je wat wil doen.” Ook de online check-in met upselling (kamer-upgrades, ontbijt, extra’s op de kamer…) is eigen aan RoomRaccoon, en zal dus binnenkort beschikbaar zijn voor de Lobbi-klanten.

Lobbi: niet de eerste de beste

“We kozen specifiek voor Lobbi omdat we een goede match voelen met hen. Zowel met de hotels waarmee ze samenwerken als met het team”, glimlacht Tymen. Het Lobbi-team, dat blijft overigens ook aan boord na de overname. “Het zijn echt knappe koppen. Ze hebben hun systeem slim in elkaar gezet, en we snappen goed waarom hotels voor Lobbi kozen. Bepaalde van die kleine, slimme dingen willen we graag implementeren in RoomRaccoon. Zo hebben we binnenkort echt één supertool die alles kan.”

“Wat we bijvoorbeeld superknap vinden aan het Lobbi-systeem, is hun manier van omgaan met groepsboekingen. Je merkt dat ze daar lang en hard over hebben nagedacht, waardoor het gemakkelijk en prettig wordt voor de hotelier om grote groepsboekingen te maken en te beheren”, waardeert de CEO. “Daarnaast is hun manier om te integreren met boekhoudpakketten ook heel slim – die nemen we ook over.”

RoomRaccoon Roadshow

Nadja en Tymen gooien niet meteen alles overhoop. “We snappen dat iedereen gewend is aan een bepaalde manier van werken; zowel de hoteliers als het team van Lobbi. In eerste instantie laten we dat met rust, en werken we achter de schermen verder aan onze supertool”, vertelt Tymen. “Wat we wél gaan doen, is de bestaande Lobbi-klanten actief benaderen. Met onze RoomRaccoon Roadshow trekken we binnenkort langsheen alle klanten, om hen persoonlijk te ontmoeten. We hopen natuurlijk dat ons enthousiasme aanstekelijk werkt en hen meteen doet overstappen. En uiteraard maken we die overstap voor hen zo aantrekkelijk mogelijk”, knipoogt de CEO.

www.roomraccoon.com

"*" geeft vereiste velden aan

Stuur ons een bericht

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Wij gebruiken cookies. Daarmee analyseren we het gebruik van de website en verbeteren we het gebruiksgemak.

Details

Kunnen we je helpen met zoeken?

Bekijk alle resultaten