In de hospitalitysector zijn een stabiele internetverbinding en betrouwbare IT-infrastructuur essentieel voor de ervaring van de gasten en van de bedrijfsvoering. Met meer dan twintig jaar ervaring helpt Ubicum hotels en andere logementen navigeren door de complexe wereld van IT-oplossingen. Voor het nieuwe Mövenpick-hotel bij de luchthaven van Zaventem ontwikkelt dit sterke team van specialisten een geïntegreerd totaalconcept in lijn met de visie van de Accor Group.
Frederic Emmelmann, eigenaar Ubicum: “Dit eerste Mövenpick-hotel in België bestaat uit twee gebouwen waarvan één eind december wordt opgeleverd. We zijn verantwoordelijk voor de volledige IT-infrastructuur. Het complex telt in totaal 150 kamers, dat is behoorlijk wat, maar voor onze configuratie maakt dat niet uit. We beheren het complete IT-systeem, inclusief wifi, hotel-tv’s, telefonie en camerabeveiliging. Het is dus een totaalpakket waardoor de klant slechts één contactpunt heeft en wij zorgen ervoor dat alles goed op elkaar wordt afgestemd.”
Alle kamers worden voorzien van moderne technologieën, inclusief televisies die zijn aangesloten op het netwerk. “De tv’s zijn uitgerust met een ingebouwde Chromecast, waardoor gasten hun eigen content kunnen streamen en kunnen genieten van een geweldige kwaliteit. Dit sluit aan bij de trend dat mensen hun eigen devices meenemen (BYOD). We integreren verschillende technologieën in één samenhangend ecosysteem. Dat kan ook de implementatie van Property Management Systems (PMS) omvatten, net zoals die van Point of Sale (POS)-systemen en klantrelatiebeheertools (CRM)”, aldus Frederic. “We verbinden alle apparaten en systemen binnen een accommodatie met elkaar, denk aan draadloos internet en netwerkinfrastructuren voor televisie- en entertainmentsystemen. Dit laat gasten toe om verbinding te maken met het netwerk, hun favoriete content te streamen en gebruik te maken van interactieve diensten. De schermen hebben een interactieve pagina waarop hoteliers informatie kunnen delen over het hotel, zoals ontbijtopties en andere beschikbare services. Dat vergemakkelijkt het actualiseren van communicatie en vermijdt overbodig drukwerk en gedateerde flyers.”
Geen enkel project is hetzelfde. “Door onze uitgebreide ervaring kunnen we ons aanpassen aan de vraag die telkens weer anders is. Zo lieten we voor Mövenpick ook de beugels maken waarop de televisie hangt omdat het standaardformaat niet paste in het nieuwe gebouw. Wat er ook gebeurt, we zoeken een oplossing. Ook als dit verder gaat dan IT. De schermen kopen we aan bij Philips en we hebben als enige in Vlaanderen het Ruckus Elite Partner & Hospitality Specialist-label”, vertelt Frederic. Dat laatste wijst op een diepgaande kennis en een bewezen expertise in het ontwerpen van netwerken voor hospitality-omgevingen.
“Als een klant de kabel uit de tv trekt, wat in hotels vaak gebeurt, ontvangt de technicus een signaal. We maken gebruik van een onderhoudsvriendelijk monitoringsysteem waardoor de technicus onmiddellijk kan zien wat het probleem is en dit oplost voordat de klant er iets van merkt. Dat verhoogt de tevredenheid van de gasten en vermindert de druk op het hotelpersoneel”, aldus Frederic.
Bestaande hotelcomplexen kampen soms met oudere installaties waarop nieuwe configuraties moeten worden afgestemd. Frederic: “We weten hoe we bestaande systemen kunnen integreren met nieuwe technologieën. Dat vraagt technische knowhow en de capaciteit om snel en effectief oplossingen te vinden. Het vereist veel kennis en ervaring.”
Of het nu gaat om nieuwe hotels of de upgrade van bestaande faciliteiten, deze IT-partner is de betrouwbare keuze voor hoteliers die op zoek zijn naar innovatieve en integrale oplossingen. “Wij zijn de experts op het gebied van IT in de hospitalitysector. Hoteliers weten dat ze bij ons terecht kunnen voor specifieke IT-uitdagingen en ondersteuning.”